09 juni 2010

Woensdag = bakdag (2)

3 verschillende broden, gebakken in de Rofco

Vandaag heb ik me weer - zoals wel vaker op woensdag - uitgesloofd in de keuken. Morgen is er op mijn werk een barbecue georganiseerd ter ere van het afscheid van de oprichter - en mijn baas - van het bedrijf. Aan mij de eer (uiteraard!) om brood te bakken.

Ik heb 3 verschillende broden gebakken: 2 met gedroogde tomaten, zwarte olijven, pecannoten en rozemarijn, 2 met lijnzaad en 2 van semolinameel.

Rijsmandjes
Terwijl het deeg voor de verschillende broden stond te rijzen heb ik de rijsmandjes bebloemd en klaargezet

Semolinabrood, in rijsmandje
Het deeg voor semolinabrood in een rijsmandje

Schietplankjes
Schietplankjes, bestrooid met rijststrooimeel, klaar voor gebruik

3 verschillende broden, na 2e rijs
Deeg na 2e rijs uit rijsmandje op schietplankjes gelegd

Brood met lijnzaad, ingesneden
Vlak voor het deeg de oven ingaat wordt het ingesneden met een scherp mes. Dit is het brood met lijnzaad

Brood met gedroogde tomaten, zwarte olijven, pecannoten en rozemarijn
Brood met gedroogde tomaten, zwarte olijven, pecannoten en rozemarijn

Semolinabrood
Semolinabrood

De korst knisperde toen het brood uit de oven kwam
De korst van de broden knisperden en knasperden dat het een lieve lust was toen ze uit de oven kwamen

3 verschillende broden, gebakken in de Rofco
en nu maar hopen dat het morgen niet regent tijdens de barbecue!

11 opmerkingen:

Marion B. zei

Het ziet er allemaal zo prachtig uit. Ik kan haast niet wachten tot de workshop bij je. :-)

Anoniem zei

Wauw, ze zien er prachtig uit!
Binnekort ga ik ook maar eens de rijsmandjes bestellen. Maar wat zijn precies die 'schietplankjes'?

Johanna zei

Om van te watertanden. Wat een prachtige broden! Je beschrijving is ook altijd heerlijk. Ik volg je met plezier.

Levine zei

@Marion: we gaan er een leuke middag van maken :-).

@Anoniem: een schietplankje is eigenlijk een kleine pizzaschep. Je legt het deeg erop en "schiet" het vervolgens op de hete steen in de oven.

@Johanna: Dank je :-)

Chris zei

Ze zien er heerlijk uit!!

Hanaâ zei

Die broden zien er erg lekker uit. Ik weet zeker dat je baas het heel erg moeilijk vond om afscheid van je te nemen. Dit soort kwaliteit brood vind je niet makkelijk ergens anders!!

Ik heb je vakantie post gelezen. Leuk! Ik ben blij dat je een leuke tijd hebt gehad en ook heel blij dat je weer safe & sound terug bent thuis. Ik ben zelf ook pas terug. Hopelijk vind ik tijd om van het weekend wat lekkers te bakken.

Tonia zei

Wat zien die broden er prachtig uit! jammer dat we ze niet kunnen ruiken.

Anoniem zei

mag ik even vragen? wat is broodverbeteraar, is dat gevaarlijk?

Maria

Levine zei

@MAria: broodverbeteraar kan bijv. dienen om het brood langer vers te houden. Het kan uit verschillende bestanddelen bestaan. Zie Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Broodverbeteraar

Jeroen zei

Hoe krijg je het brood zo 'knapperig'
Bij mij blijft er soms een 'witte' waas overheen zitten. Is het de temp van de oven (mijn hete lucht combi oven) die niet goed is. Of het verkeerde bloem (ik gebruikte toen supermarkt bloem).
Dit gebeurde me ook bij stokbrood.

Levine zei

Jeroen: bakken op steen en met stoom. Verder natuurlijk het juiste recept :-). Zie o.a. het Franse Landbrood op mijn blog. Ik bak nooit met hete lucht, altijd met onder- en bovenwarmte (in mijn gewone oven).
Dek je je deeg af met ingevet plastic folie? Dat kan ook een waas geven op je brood. Ik gebruik altijd speciale broodbloem, geen supermarkt bloem. Maar daar kan die waas niet van gekomen zijn.